Wat is een DigiD eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk?

Gepubliceerd op 15 mei 2025 om 22:10

Voor veel mensen is het heel normaal: je logt even in met je DigiD, regelt je zorgverzekering of bekijkt een brief van de belastingdienst. Maar als je nog niet zo lang in Nederland woont, kan dat kleine woordje “DigiD” ineens heel groot en spannend voelen.

Ik merk in mijn werk dat veel anderstaligen of statushouders niet precies weten wat DigiD is, laat staan wat je er allemaal mee kunt of moet. En dat is helemaal niet gek. Want wat er digitaal van je wordt verwacht, is vaak best veel.

Wat is een DigiD eigenlijk?

DigiD betekent: Digitale Identiteit. Het is een soort digitaal paspoort waarmee je veilig kunt inloggen bij de overheid, je zorgverzekeraar of bijvoorbeeld het UWV. Je hebt het nodig om brieven te lezen, toeslagen aan te vragen of veranderingen door te geven.

Zonder DigiD kun je eigenlijk bijna niets regelen. Maar met alleen een inlogcode ben je er nog niet.

Waarom is DigiD lastig voor veel mensen?

De DigiD aanvragen lukt vaak nog wel. Maar daarna begint het pas:

  • Je moet sms-berichten of de app gebruiken om in te loggen
  • Je krijgt brieven via MijnOverheid in plaats van per post
  • Je moet zelf controleren of er iets nieuws voor je klaarstaat
  • Alles is in het Nederlands en vaak ingewikkeld geschreven 

Voor iemand die de taal nog leert, weinig ervaring met internet heeft, of gewoon snel overweldigd raakt, is dat een flinke drempel. En soms gebeurt er dan iets vervelends: een gemiste brief, een vergeten aanvraag, een boete of terugvordering.

Daarom bied ik hulp

In mijn begeleiding besteed ik veel aandacht aan dit soort vragen. Niet omdat mensen het niet kunnen, maar omdat het tijd, uitleg en vertrouwen vraagt. Samen oefenen we: hoe log je in? Waar vind je je berichten? Wat betekent een melding?

Ik zie hoe opluchtend het is als iemand ineens wél begrijpt wat er van hem of haar wordt verwacht. En hoe groot het verschil is als mensen zélf grip krijgen op hun post, hun toeslagen en hun financiën.

Waarom dit ook voor organisaties belangrijk is

Voor gemeenten, welzijnsorganisaties en woningcorporaties is dit herkenbaar. Je wilt dat bewoners meedoen, zelfstandig worden en niet tussen wal en schip vallen. Maar zonder die digitale zelfredzaamheid blijft het een kwetsbare situatie.

Daarom werk ik graag samen met organisaties. Zo kunnen we samen mensen helpen die nu nog niet goed weten waar ze terechtkunnen.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.